loading...
اشپزی
ساسان بازدید : 137 شنبه 26 بهمن 1398 نظرات (0)

آموزش قيمه بوشهري :


قيمه بوشهري از هر لحظاي كه مد نظر شما باشد كه چه مزه و چه ظاهر با مابقي قيمه ها فرق دارد ، با ما همراه باشيد تا براي شما قيمه بوشهري را درست كنيم.

Image result for قيمه بوشهری

مواد لازم براي قيمه جنوبي :


نخود لپه محلي پخته شده : 200 گرم
گوشت پخته شده : 200 گرم
پيازسرخ شده : 2 عدد
سيب زميني پخته شده : 2 عدد
رب گوجه فرنگي:2 قاشق غذاخوري
گلاب : يك استكان
آب گوشت : 2 پيمانه
نمك، فلفل ، زرد چوبه ، پودر زيره و پودر ليمو عماني : به مقدار كافي
روغن مايع : به ميزان لازم
قيمه بوشهري

طرز تهيه قيمه جنوبي



طرز تهيه قيمه بوشهري اصيل :


براي درست كردن اين قيمه ابتدا بايد لپه را خيس كنيد و بعد از چند ساعت خيس خوردن و عوض كردن آب داخل آن ، به همراه مقداري آب و كمي نمك بپزيد.

بعد از پخته شدن لپه ها ، آن را با گوشتكوب له كنيد.علاوه بر لپه ، سيب زميني پخته شده و گوشت پخته شده را هم بايد جداگانه له كنيد.

قابلمه اي مناسب انتخاب كنيد و پياز هاي سرخ شده را به همراه كمي روغن داخلش بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد.تمام ادويه ها را به همراه كمي نمك به پياز سرخ شده اضافه كنيد و تفت دهيد.بعد از كمي تفت دادن ادويه ها و پياز در روغن ،رب گوجه را به آن اضافه كنيد و تفت دهيد تا در اثر حرارت خامي رب گرفته شود و رنگ رب باز شود.

سپس به آنها نخودلپه له شده ، سيب زميني و گوشت له شده را اضافه كنيد و هم بزنيد تا مواد كاملا باهم مخلوط شوند. در حين هم زدن ، آب گوشت را هم به مواد مخلوط شده اضافه كنيد و هم بزنيد تا آب گوشت كاملا جذب مواد شود. اين خورشت بايد كم آب باشد به همين دليل نبايد زياد آب گوشت را اضافه كرد.در واقعه همان 2 پيمانه كافيست.

بعد ازمخلوط كردن كامل مواد ، در قابلمه را ببنديد و حرارت شعله را كم كنيد و اجازه دهيد تا خورشت كاملا جا بيفتتد.

وقتي خورشت كاملا جا افتاد در اواخر پخت مثلا 10 الي 15 دقيقه قبل از خاموش كردن حرارت ، گلاب را به آن اضافه كنيد و هم بزنيد.

خورشت قيمه بوشهري آماده شده را در ظرف مورد نظرتان بكشيد و در كنار شكر پلو ميل كنيد.

خواص لپه:
لپه سرشار از فيبر مي باشد بنابراين به كاهش كلسترول خون كمك مي كند. اين ماده غذايي از گروه نخود مي باشد و يكي از حبوبات با ارزش است و باعث كاهش بيماري هاي قلبي-عروقي است.

حبوبات داراي پروتئين مي باشند بنابراين جايگزين خوبي براي گوشت مي باشد افرادي كه گياهخوار هستند مي توانند از پروتئين گياهي استفاده كنند.

لپه ويتامين هاي B1,B6 و اسيد فوليك دارد اما حرارت زياد باعث ناپايداري ويتامين هاي گروه B مي شود.

يكي از منابع گياهي كلسيم لپه مي باشد افرادي كه شير نمي خورند مي توانند از لپه استفاده كنند.

لپه تنظيم كننده فشار خون مي باشد زيرا پتاسيم دارد.

لپه مقدار قابل توجهي آهن دارد از آنجا كه يكي از عوامل كم خوني كمبود آهن مي باشد خوردن لپه مي تواند تا حدي اين كمبود را جبران كند.

وجود كلسيم منيزيم و اسيد هاي چرب در لپه اين ماده را به يك ماده فوق العاده براي افراد ديابتي تبديل كرده است همچنين لپه براي افرادي كه فشار خون دارند بسيار مفيد مي باشد.

يكي از ويژگي هاي بارز لپه نسبت به ساير حبوبات در پخت سريع آن مي باشد. البته لپه مانند ساير حبوبات نفاخ است و قبل از استفاده از آن بايد آن را خيساند.

اگر روده هاي تحريك پذير داريد لپه بخوريد زيرا لپه داراي فيبر بسيار زيادي است وجود فيبر در اين ماده ي غذايي از بروز سندروم روده تحريك پذيرجلوگيري مي كند.

 

نکات تهیه قیمه بوشهری :

همینطور که ملاحظه فرمودید قیمه بوشهری شباهتی با قیمه‌ای که شما دیدید و خوردید نداره ولی از اونجایی که من رو می‌شناسید (که عاشق چیزهای له شده و هلو برو تو گلو هستم) این مدل قیمه رو بیشتر می‌پسندم.

قیمه بوشهری رو با چیپس سیب زمینی سرو نمیکنن. اما همیشه باید کنارش “شکر پلو” داشته باشه. شکر پلو هم احتمالا همون شیرین پلوی شماست که ایشالا عمری باقی بود رسپیش رو میذارم.

باید باز هم تاکید کنم که وقتی من میگم “بوشهر” منظورم شهر بوشهره نه استان بوشهر. خیلی‌ها شکر پلو رو نمیشناسن. قیمه و شکر پلو یکی از غذاهای رسمی مراسم‌های محرم و صفره و زیاد برای نذری درستش میکنن که البته له کردنش تو مقیاس زیاد قلق داره.

قیمه باید طوری له شده باشه که هنگام خوردن و زمانی که قاشق می‌زنی خوب کش بیاد. اگه تو خونه گوشتکوب برقی دارید که دیگه کار فوق العاده ساده میشه.

قیمه مزه اش ترش و شوره و شکر پلو هم تا حدی شیرین. ترکیب طعمش خاصه و به نظر من خیلی خوشمزه. عطر خیلی خوبی هم داره. (البته من خودم همیشه فقط ته دیگ شکر پلو رو می‌خورم. و با قیمه هم زیره سیاه می‌خورم که نفخش رو بگیره)

 

منبع : آشپزخونه

برچسب ها قيمه بوشهری ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 84
  • بازدید سال : 628
  • بازدید کلی : 2,031